Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Monday, May 23, 2011

kEnaPa PutRaJaYa????

Kenape!!!kenape!!!kenape!!!

PutRaJaYa menjadi tempat pilihan untuk berpraktikal...

First of all...

Bcoz of
*
*
*
*

ELAUN!!!

nampak mcm mata duitan kan..ahaks.. tidak ok!!

sangat penting untuk dapat elaun .

how can i survive my life without money right?????

i need money!!(brkata2 dengan semangat)

second, because of

*
*




salah satu faktor yang penting...

dan org yg akan berpraktikal ngan aku tu adalah org yg rapat ngan aku

we know each other since matriculation

tada..

she is here!!




Jiha: my name is Najiha
iM from pahang
my phone no is zero one nine nine nine three three nine three nine..


penting yer kita mempunyai kawan dimana jua kita berada..
ehe.. social life!!

THIRD..

because of my SUPERHERO

org yg boleh tlg tgok2 kan aku,
jaga aku,
kawal aku..

he my love ok~~hahahaha
(ketawa jahat)-cowi cayunk..minta ampun suke ketawa jahat(rrrrrrr)

ni la beliau yg dikatakan my superhero






eh????knaper superhero pkai formal nie????

senyum lak , xgarang pown???

slah picture nie...

jap
jap

baru la ada gaya superhero..

cer tengok tngan..mantop gitu.
...siap ngah terbang lg!!hebat!!hebat!!

(cdit to by:xmo mrah2 ea.. joke ckit2 xpew kan..ehehe,, gf mu ini memng nkal terlebey)

FOURTH
!!

because of my bodyguard..

actually adeq aku yg kompom mampu menjaga aku sepanjang aku di sana..

ni dyer adeq aku:



alamak!! cmne nie????nampak gIgI ajew...

salah picture lg?????

mana la picture adik aku nie...

tada!!!

PEACE NO WAR OK!!!

n the last reason is...

kami dikhabarkan mendapat penginapan..

but last week , company agtaw penginapan x dapat disediakan

so, kami pun cari la umah sewa..

Alhamdulillah..
patah tumbuh hilang berganti(ada kaitan kew?)

umah sewa pun dapat ngan bayaran yg sesuai ....

kerana kami masih student~~

terimalah seadanya...


SEHINGGA BERJUMPA LAGI..PAPAI

ASSALAMUALAIKUM


Thursday, May 19, 2011

anda KrEaTiF????SayA juGa~~

tajuk pown dak mention KREATIF..

so, ap yg akan di kongsi adlah berkaitan ngan something yg kreatif..

aku memang kreatif..hahahah(gelak jahat) sambil tangan kat dada mata pandang atas

aku sangat kreatif mengarah ..hehe


hasil dari arahan aku..

inilah hasil nya..
ehem ehem ehem

tada!!!!
comel kan?? perasan sendiri , pang!

zoom lagi cikit la...bg nampk sumer jelawat..ehe
.
.
.
.
.
.
.
.


gambar yg dah diedit oleh akak .. xnampk pun sebarang noda di raut wajah.,(ahaks.i like~~~)

hehe.. ni la jam yg di request oleh si abe

akhirnyer daku berjaya menyiapkan juga..

eheheehe(gelak kuat2 tanda puas hati)

cdit to "abg n akak yg wat ni" thanx atas jam dinding yg sgt comey nie..

dari zero jadi hero sudey.
nanti saya blanje abg n akak mkn angin kat luar umah ea~

hope my si abe berpuashati ngan curahan ideaku untuk create jam nie..


kowank yg berminat nak create hadiah atau souvenier ...mcm salah aku eja~~`

just klik SINI

jumpa lagi papai..

assalamualaikum

Hormon vs Emosi wanita

JANGAN mudah melenting atau cepat melatah andai wanita yang anda kenali sebagai seorang yang sabar atau periang boleh berubah emosinya secara tiba-tiba. Perubahan ini mungkin menyebabkan mereka menjadi seorang yang begitu sensitif, mudah marah, cepat tersinggung atau sebagainya.Tidak kira siapa pun wanita terbabit sama ada ibu, kakak, adik, isteri, teman wanita, bahkan yang bergelar nenek sekalipun boleh mengalami perubahan emosi seumpama ini.Hakikatnya ialah bukan mudah menjadi seorang wanita. Namun, inilah yang harus dilalui oleh wanita dalam meniti setiap fasa kehidupan mereka.

Bermula dari peringkat bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa hinggalah mencecah ke usia emas, terlalu banyak perubahan fisiologi dan biologi yang harus dilalui oleh seseorang wanita.Andai kurang persediaan dan pengetahuan mengenai setiap fasa perubahan ini, banyak masalah boleh timbul.Masalah bukan saja dihadapi oleh wanita terbabit, malah kepada orang yang rapat dengan mereka.

Pakar perunding obstetrik dan ginekologi di sebuah hospital swasta di Kuantan, Dr. Suraya Arshad berkata, perubahan ini biasanya tidak
disedari oleh ramai wanita.Sebaliknya, ia lebih banyak dikesan oleh mereka yang hampir dengan wanita terutama pasangan mereka.
Menurut beliau, salah satu aspek yang mungkin tidak difahami oleh sebahagian besar wanita, mahupun mereka yang berada di sekelilingnya, ialah emosi seseorang wanita.

``Ini kerana emosi dan perasaan seseorang wanita banyak dipengaruhi
oleh hormon yang terdapat dalam tubuhnya.

``Bagaimanapun, para penyelidik masih dalam kajian mencari punca
mengapa wanita begitu mudah terdedah pada perubahan emosi,'' katanya.

Beliau tidak menafikan kurangnya pemahaman berhubung perubahan emosi wanita boleh menjadi salah satu faktor yang menyumbang kepada penceraian.Dr. Suraya memberitahu, emosi wanita banyak dipengaruhi oleh hormon-hormon tubuh mereka.Dua hormon utama yang terdapat dalam tubuh wanita ialah hormon estrogen dan progesteron.

``Kedua-dua hormon ini mempunyai kuasa dan pengaruh yang cukup besar
dalam setiap fasa kehidupan seseorang wanita.

``Sekiranya berlaku ketidakseimbangan pada hormon-hormon ini, maka ia
boleh menyebabkan perubahan terutama kepada mood wanita terbabit,''
katanya.

Hormon ini dihasilkan oleh kelenjar ovari. Penghasilannya dipengaruhi oleh sebahagian hormon yang dirembeskan oleh kelenjar pituitari dalam otak.Peranan kedua-dua hormon ini bukan sekadar hanya mengatur pusingan haid seperti perubahan pada dinding rahim dan pengeluaran darah haid.Pada masa yang sama hormon-hormon ini mempunyai kesan pada tisu-tisu tubuh. Ini termasuklah buah dada, tulang, pembuluh darah, jantung, saluran usus, pundi kencing dan kulit.Dr. Suraya menjelaskan, ketidakseimbangan hormon-hormon estrogen dan progesteron boleh menyebabkan perubahan kepada wanita terbabit.

``Ini termasuklah perubahan tingkah laku atau emosi yang menyebabkan
mereka menjadi seorang yang mudah sensitif, tertekan, mudah marah atau
mengalami kemurungan,'' ujarnya.

Bagaimanapun, katanya, bukan semua wanita mesti melalui perubahan emosi.Pusingan haid, kehamilan, keadaan selepas bersalin, ketidaksuburan dan menopaus boleh mengakibatkan perubahan mood yang menyebabkan seseorang wanita seolah-olah mengalami kemurungan.Malah, para penyelidik turut mengesahkan bahawa hormon boleh mempengaruhi pengeluaran endorfin yang berfungsi mengawal emosi dan mood.

Tambah beliau, tiga fasa kehidupan yang menyebabkan wanita boleh
mengalami perubahan ketara ialah:

- Fasa sebelum pusingan haid

- Fasa selepas melahirkan anak

- Fasa selepas menopaus (putus haid)


A. Fasa sebelum pusingan haid (Pre-menstrual syndrome - PMS)

Di seluruh dunia, berjuta-juta wanita menganggap apa yang berlaku setiap bulan umpama satu pusingan jam biologi.Keletihan, mudah tersinggung, perut kembung, masalah jerawat dan sebagainya sering kali dikaitkan dengan pusingan haid.Sehingga hari ini belum ada satu teori yang berjaya membuktikan mengapa wanita mengalami perubahan mood atau emosi setiap kali mereka hampir dengan fasa pusingan haid mereka.Bagaimanapun, ia dikaitkan dengan perubahan hormon yang menimbulkan tindak balas abnormal.Gejala PMS biasanya terjadi seminggu sebelum seseorang wanita mengalami pusingan haid.Ia akan hilang beberapa hari selepas haid berlaku. Gejala-gejala ini hanya sementara waktu dan tidak begitu mengganggu rutin harian seseorang wanita.Ia merangkumi gangguan pada psikologi, perut, kulit, kandungan cecair pada badan dan lain-lain.Ini termasuklah perubahan dari segi selera makan, kemaruk makan,
jerawat, mood terganggu, gangguan tidur dan emosi terlalu sensitif.


B. Fasa selepas melahirkan anak

Fasa ini yang juga dikenali dalam istilah perubatan sebagai post partum depression (PPD) merupakan satu keadaan di mana wanita mengalami kemurungan selepas melahirkan anak.Penurunan hormon estrogen yang mendadak selepas bersalin dikatakan faktor yang menyumbang kepada masalah seumpama ini.Ketidakseimbangan hormon boleh berlaku kepada semua wanita, namun mereka yang tidak menanganinya dengan baik boleh mendapat psikosis.

PPD boleh terbahagi kepada tiga kategori:


- PPD baby blues. Seseorang wanita boleh termasuk dalam kategori ini
sekiranya mereka mengalami perubahan emosi atau mood dalam tempoh dua minggu selepas melahirkan anak.Bagaimanapun, bukan semua wanita yang melahirkan anak melalui fasa seperti ini. Wanita di Barat dikatakan lebih ramai mengalami fasa ini berbanding wanita Asia dengan anggaran sebanyak 80 peratus.

Biasanya wanita terbabit akan mengalami gejala seperti:

a. kesedihan

b. menangis lebih daripada biasa

c. lebih sensitif

d. mudah tersinggung

e. rasa berdebar-debar


Wanita yang mempunyai masalah dalam rumah tangga dan mengalami banyak komplikasi semasa hamil lebih terdedah kepada risiko ini.Risiko ini meningkat sekiranya mereka pernah mempunyai sejarah PPD. Gejala yang dialami ini biasanya akan hilang selepas sepuluh hari.


- PPD kemurungan. Wanita yang dikategorikan dalam kumpulan ini
mengalami gejala-gejala seperti:

a. Perasaan putus asa

b. Tidak boleh memberi tumpuan

c. Gangguan ingatan

d. Perasaan bersalah

e. Rutin harian seperti makan terganggu


Masalah ini kebiasaan dialami dalam tempoh sebulan selepas bersalin dan terus berlaku dalam tempoh beberapa bulan.Mereka yang menghadapi masalah ini perlu diberi bantuan. Mereka memerlukan rawatan kaunseling, terapi psikiatri dan sokongan emosi ahli
keluarga.


- PPD psikosis. Di kalangan masyarakat Melayu, PPD psikosis dikenali
sebagai penyakit gila meroyan.

Individu terbabit mengalami gejala seperti pesakit mental.

Antara gejala-gejala yang dialami ialah:

a. Mendengar suara-suara halus

b. Tingkah laku yang pelik seperti gelak atau

bercakap seorang diri

c. Kekeliruan yang ketara

d. Sentiasa dalam keadaan ketakutan

e. Memiliki tenaga fizikal yang begitu kuat

f. Mengalami kesukaran untuk tidur

g. Keinginan untuk membunuh diri


Seperti juga PPD kemurungan, individu yang mengalami penyakit gila meroyan perlu menerima bantuan dan rawatan.


C. Fasa menopaus (putus haid)

Menopaus merupakan satu perubahan biologi yang normal apabila ovari wanita tidak lagi menghasilkan dua hormon wanita, estrogen dan progesteron.Perlu difahami bahawa menopaus bukan sejenis penyakit. Ia adalah satu titik perubahan yang harus diterima secara positif oleh seseorang wanita, baik dari segi emosi mahupun fizikal.Bagaimanapun, menopaus boleh menjadi salah satu punca utama kemurungan.Menopaus boleh berlaku apabila seseorang wanita mencapai usia dalam lingkungan umur pertengahan 40-an hingga lewat 50-an.Menopaus menyebabkan wanita mengalami perubahan hormon. Penghasilan hormon estrogen mula berkurangan dalam tempoh beberapa tahun sebelum menopaus.

Perubahan pada penghasilan hormon ini boleh menyebabkan seseorang wanita mengalami perubahan emosi seperti:

- kemurungan (bergantung kepada tahap keterukan)

- cepat marah

- mudah tersinggung

- sukar tidur

- rasa panas

- pelupa

- Sesetengahnya mengadu sentiasa rasa sedih atau sakit-sakit badan

- fikiran bercelaru


Bagi menangani masalah ini, wanita boleh mendapat rawatan terapi gantian hormon (HRT).

Menopaus mungkin dianggap oleh sebahagian besar wanita sebagai fasa yang terpaksa dihadapi apabila mereka melangkah usia tua, tetapi ia juga mempunyai banyak kebaikan.Mereka kini bebas daripada belenggu pusingan haid pada setiap bulan. Wanita harus menerima menopaus sebagai satu titik permulaan kehidupan baru dalam hidup mereka

CuCaH!!

n3 kali nie sgt2 wat aku mepuyai variety of feeling( tadi jawab exam Bi.. asyik nak ber speaking ajew) - ni la kesan yg bley dikatakan dasyat apabila terkena penyakit kurang rehat time exam..haha...

berbalik pada VARIETY of Feeling (happy+ smile+sad+cry).. erm apa sebenar nye nie..

IRFAN!!!!
i miss him .. erm... miss sangat.. 3 month x balik.. my mom said Irfan dah pandai bercakap..

but.. i see the video.. baby!! where ur teeth???
huhu..ilunk suda sumer gg depan(ini adalah kesan pemakanan yang manis k!! )

my mom ada send video ..

CUCAH=)


video

nie la video nyer..

tapi awat senget..

layan ajew la~~~njoy yerk

to my mom.. thanx sangat

my lovely adeq: i miss u muah muah.. kish banyak kali..

papai ols~~